• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61181
+
-

تعامل اتاق بازرگانی  با 6 صنعت بزرگ مرکزی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: اتاق بازرگانی می‌تواند شرایط ویژه‌ای را برای تولید صادرات‌محور ایجاد کند

گزارش
تعامل اتاق بازرگانی  با 6 صنعت بزرگ مرکزی


آوا صادق |  اراک- خبرنگار:


  استان مرکزی دارای ظرفیت‌های بسیاری از بعد صنعت، کشاورزی، معدن و... است که در چند سال گذشته به دلیل مشکلات متعدد از جمله نبود ارتباط منطقی بین صنایع بزرگ با یکدیگر و همچنین سازندگان تجهیزات این صنایع در استان و موضوع تحریم‌ها با مشکلات جدی مواجه شده است. صنایع بزرگی مانند ماشین‌سازی، آذرآب، هپکو و واگن پارس که می‌توانند در ساخت و تجهیز صنایعی مانند پتروشیمی، نیروگاه، واگن‌سازی و پالایشگاه نقش‌آفرینی کنند، تاکنون نتوانسته‌اند تعامل سازنده‌ای با این بخش‌ها داشته باشند و ساخت و تولید بسیاری از تجهیزات پالایشگاه و پتروشیمی به تولیدکنندگان خارج از استان یا کشور سپرده شده است.

 در این زمینه اتاق بازرگانی استان باید به عنوان پارلمان بخش خصوصی به دنبال ایجاد یک تعامل منطقی بین این بخش‌ها با یکدیگر، شناساندن و استفاده از ظرفیت‌های داخل استان به منظور رفع مشکلات صنایع باشد. بر این اساس، اتاق بازرگانی با تهیه بانک اطلاعاتی از ظرفیت‌های داخل استان می‌تواند این تعامل را ایجاد کند. در این شرایط حساس اتاق بازرگانی باید با همه قوا رفع موانع تولید، رفع مشکلات واحدهای صنعتی با ایجاد تعامل بیشتر بین صنایع و تولیدات صادرات‌محور و رونق تولید را دنبال و در این زمینه از ظرفیت‌های خود استفاده کند.


حمایت از تولید صادرات محور

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک می‌گوید: رفع موانع تولید و مشکلات صنعت بدون حمایت دولت، تسهیلات بانکی مناسب و تسهیل در صادرات غیرممکن است. همچنین اگر تولید با کیفیت نباشد صادرات نیز وجود نخواهد داشت و همین مسأله سبب خواهد شد نتوانیم در بازارهای جهانی جایگاهی را برای خود تعریف کنیم. «منوچهر توسطی» با اشاره به این‌که تعامل بخش خصوصی و دولت عامل تحقق توسعه پایدار است و این دو درکنار هم می‌توانند بسیاری از موانع و مشکلات را برطرف و به هدف تحقق اقتصاد پویا دست پیدا کنند، بیان می‌کند: برای دست‌یابی به این اهداف نخست لازم است بین صنایع استان و سازندگان تجهیزات صنایع ارتباط و تعامل برقرار کنیم. 

در همین زمینه تلاش می‌کنیم ضمانت اجرایی و قانونی برای ملزم کردن صنایع از ظرفیت‌های داخل و با استفاده از ظرفیت نمایندگان استان ایجاد شود. وی ادامه می‌دهد: در این زمینه تولیدکنندگان با معرفی فعالیت‌های خود می‌توانند در رفع نیاز صنایع بزرگ و متوسط استان مورد استفاده قرار گیرند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک تأکید می‌کند: برای توسعه کشور نیاز است منافع ملی مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی کشور گام برداریم. بنابراین با توجه به توانمندی‌هایی که در استان مرکزی مشاهده می‌شود باید از این ظرفیت و منابع استفاده شود.

توسطی بیان می‌کند: مرکزی در حوزه نفت، گاز، نیروگاه و پتروشیمی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که تاکنون به درستی از آنها استفاده و حمایت نشده است. شناساندن این ظرفیت‌ها به مسئولان کشوری و استفاده کنندگان داخلی از موضوعاتی است که اتاق بازرگانی به دنبال آن است و در اولویت کارهای خود قرار داده.


رفع موانع و مشکلات با همکاری دولت و بخش خصوصی

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک نیز با اشاره به این‌که دولت و بخش خصوصی برای رفع موانع و مشکلات و ایجاد اقتصادی پویا می‌تواند بسیاری از موانع تولید را رفع کند و کسب وکار را درجامعه رونق دهد می‌گوید: نبود مواد اولیه به سبب تحریم‌ها و مشکلات بانکی و نقل و انتقال پول، چالش عمده صنایع در سال رونق تولید است که اتاق بازرگانی خود را مکلف به پیگیری و رفع این مشکلات می‌داند.

«حامد امینی مصلح‌آبادی» با تأکید بر این‌که تعامل بخش خصوصی و دولت می‌تواند عامل تحقق توسعه پایدار باشد و این دو در کنار هم می‌توانند بسیاری از موانع و مشکلات را برطرف و به هدف تحقق اقتصاد پویا دست یابند بیان می‌کند: رونق تولید در حقیقت به معنای افزایش تولید، صادرات و اقتصاد کشور و جذب بیشتر نیروی انسانی و اشتغال است. با وجود تحریم‌هایی که آمریکا علیه کشورمان ایجاد کرده، تحقق این موضوع دشوار است، اما نشدنی نیست و نیاز به عزم و همت جدی مسئولان کشوری و تولیدکنندگان و صنعتگران دارد.

وی با اشاره به این‌که در شرایط کنونی اصلی‌ترین مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی کشور دغدغه تأمین مواد اولیه تولید است ادامه می‌دهد: به دلیل مشکلات بین‌المللی، بانکی و نقل و انتقال پول و کالا، بیمه و کشتیرانی، تأمین مواد اولیه تولید با دشواری مواجه شده است که باید برای رفع این مشکلات با کمک اتاق بازرگانی و صنایع راهکار مناسبی را بیابیم.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک با اشاره به این‌که رویکرد اتاق بازرگانی ایجاد و برقراری تعامل سازنده بین صنایع با سازندگان تجهیزات در استان است اظهار می‌کند: به دنبال آن هستیم که صنایع استان را دوباره به چرخه تولید و به‌ویژه تولید صادرات‌محور بازگردانیم، زیرا صنایع استان در صورت شکوفایی مجدد به توسعه اقتصادی استان و کشور کمک خواهد کرد.


رونق تولید با استفاده از مزیت‌های صنایع استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز با اشاره به این‌که مرکزی از مزیت‌های فراوانی در زمینه صنعت و تولید برخوردار است و بهره‌گیری از این مزیت‌ها باید تولید را رونق ببخشد می‌گوید: توسعه صادرات در استان مرکزی با جدیت دنبال می‌شود و اتاق بازرگانی نیز می‌تواند شرایط ویژه‌ای را برای تولید صادرات‌محور ایجاد کند و به مجموعه تولید و صنعت استان کمک بسیار قابل توجهی داشته باشد. 

«محمدرضا حاجی‌پور» بیان می‌کند: مباحثی از جمله درون‌زا بودن، برون‌سازی و توسعه صادرات از مواردی هستند که در تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش مهمی دارند. در زمینه برون‌زا بودن، این مسأله که مرکزی یک استان صنعتی است که از نظر تنوع رتبه اول کشور را دارد باید مورد توجه قرار گیرد و به دلیل این‌که واحدهای تولیدی کوچک زیرمجموعه واحدهای بزرگ تولیدی هستند ایجاد بانک اطلاعاتی از این واحدها به عنوان ضرورت باید انجام شود. 

وی ادامه می‌دهد: اکنون تعامل بسیار خوبی بین دولت، بخش خصوصی، قوه مقننه و نمایندگان استان وجود دارد و نگاه این بخش‌ها به رونق تولید و رفع مشکلات و مسائل صنعتی است. بنابراین با این دیدگاه به‌طور یقین شاهد رفع مشکلات صنعت و همچنین مشکلات واحدهای تولیدی استان خواهیم بود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی می‌افزاید: در زمینه برون سپاری، واحدهای بزرگی که در استان فعالیت دارند باید به واحدهای کوچک که هم‌راستا با واحدهای بزرگ هستند توجه کنند و از ظرفیت واحدهای کوچک استفاده کنند. 

زیرا توجه به این مسائل می‌تواند در تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان بسیار دارای اهمیت باشد. حاجی‌پور اظهار می‌کند: علاوه بر موارد مذکور واحدهای صادرکننده بسیار خوبی در استان هستند که با توجه به وجود این ظرفیت‌ها در همه شهرستان‌ها بحث «میز صادراتی» در استان نیز با جدیت دنبال می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید